Preporuke za ostanak kod kuće s djecom

Preporuke za ostanak kod kuće s djecom

U ovo doba neizvjesnosti, straha i brige važno je zadržati nešto od onog osjećaja optimizma i proaktivnosti koje nam pomažu u ojačavanju nade i zadržavanju osjećaja kontrole nad brzo mijenjajućom i nepredvidivom situacijom u kojoj se nalazimo.

Osim brige za fizičko zdravlje, važno je pobrinuti se i za  svoje mentalno zdravlje, koje je u ovom periodu također ugroženo. Naglasak pritom treba biti na osnaživanju Vašeg (i vaše djece) osjećaja sigurnosti.

Osnovni je savjet psihologa ”Nemojte se pred djecom praviti da niste zabrinuti i negirati ili umanjivati problem”. Djeca su odlična u čitanju neverbalnih znakova te vrlo lako i precizno prepoznaju roditeljski strah.  Ako prikrivamo svoje osjećaje ili umanjujemo njihovu važnost djeca će znati da nešto nije u redu, ali će imati poteškoća u prepoznavanju što ne valja, što zauzvrat kod djece može dovesti do još većeg straha i fantazija (zamišljanja puno gore situacije nego što uistinu jest), pogotovo u mlađe djece. Zbog toga je važno s djecom razgovarati o onome što se događa, kao i o svojim osjećajima vezano uz tu situaciju. Pokazujući pred djecom vlastite emocije roditelji modeliraju djeci kako izražavati emocije i kako se nositi s njima, osobito onima koje su neugodne i intenzivnije. Imajte na umu da već samo imenovanje svojih emocija i pričanje o stvarima koje ih potiču, pomaže da reguliramo sebe i da se osjećamo stabilnije. Uistinu je važno otvoreno s djecom razgovarati o onome kako se osjećamo, stoga recite djeci da ste zabrinuti, ali isto tako i da činite sve što možete kako biste zaštitili sebe, njih i bližnje. Ponovite im što sve činite (higijena, smanjeni fizički kontakti, izbjegavanje boravka među većim brojem ljudi i javnih zatvorenih prostora) upravo zato što želite postupati odgovorno. Razgovarajte s njima o načinima na koji se možemo umiriti kada smo zabrinuti – uživati u nekoj omiljenoj aktivnosti, igrati se, razgovarati s prijateljima, gledati ili slušati nešto opuštajuće i smiješno, zezati se i smijati, čitati, vježbati… Osim brige za fizičko zdravlje, važno je pobrinuti se za i za  svoje mentalno zdravlje, koje je u ovom periodu neizvjesnosti također ugroženo. Naglasak pritom treba biti na osnaživanju Vašeg (i vaše djece) osjećaja sigurnosti.

Razgovarajte i dogovorite s djecom što mogu/žele raditi kod kuće dok ne idu u vrtić i školu. Ako primjećujete da su zabrinuti ili znate da su skloni brizi pitajte ih što bi im pomoglo i trebalo da se osjećaju mirnije. Dogovorite plan dana i dnevne rutine uzimajući u obzir njihove želje i potrebe, ali i obaveze poput škole i domaćih zadaća online. Zadržite što je moguće više svoje obiteljske rutine (poput rituala spremanja na spavanje, zajedničkih obroka, kućanski zadataka i sl.), kućnih pravila i načina na koji se družite i provodite vrijeme kada ste zajedno. Sve ono što je poznato pomaže i daje osjećaj sigurnosti u situacijama koje su nove, nepoznate i neizvjesne.

Općenite preporuke psihologa su da mlađoj djeci osigurajte dovoljno vremena i prostora za spontanu i nestrukturiranu igru, a starijoj djeci kontakte s vršnjacima putem društvenih mreža. Vježbajte s djecom neke od Mindfull aktivnosti za opuštanje (primjere Mindfull aktivnosti možete pronaći na web stranici našeg vrtića). Dio dana posvetite zajedničkom razgovoru – prepričavanju toga kako je svima prošao dan, napravite zajednički obiteljski crtež, pjesmicu, vic, vježbu dana i sl. Iskoristite vrijeme boravka kod kuće za sve one stvari koje ste dugo željeli, ali za njih baš niste imali vremena: igrajte društvenu igru, skuhajte jelo za koje treba više vremena, pogledajte crtić, pričajte i slušajte priče za djecu i sl.

Također pratite na web stranici Dječjeg vrtića Bjelovar prijedloge aktivnosti za zabavno provedeno vrijeme kod kuće s djecom koje za Vas pripremaju odgojiteljice dječjeg vrtića.

 

Pripremila:

Melita Cazin, psihologinja

Podijeli s prijateljima!